inthailandbenikgroot.reismee.nl

Krabi - Koh Lanta - Khao Sok

Donderdagavond na mijn lessen vlogen we naar Krabi, in het zuiden van Thailand. Hier zijn we 1 nachtje verbleven omdat er ’s avonds helaas geen boten meer gaan naar een eiland. Vrijdagochtend vroeg werden we opgehaald om met de minivan en de Pont naar Koh Lanta te gaan. Op Koh Lanta meteen een scootertje gehuurd om lekker rond te crossen en rond te kijken. We hebben op de eerste dag wat strandjes bekeken en zijn naar het national park geweest in het zuiden van het eiland. Er waren amper toeristen te vinden op het eiland en bijna alles was dicht, dit zorgt voor een relaxte sfeer maar ook wel een beetje uitgestorven. Voor het strand zou ik Koh Lanta niet aan raden, voor de mensen zeker wel. We hebben op de terugweg geluncht in een houten hutje dat uitzicht had over de baai. Voor een van mijn lessen moest ik nog een goede daad doen, vandaar dat we zijn gescooterd naar Lanta Animal Welfare. Deze organisatie vangt zwerfhonden en katten op, zorgt voor inentingen en medische zorg en probeert een nieuw huisje voor ze te vinden. Toen wij aankwamen kregen we een rondleiding door het gedeelte van de honden, een van de gebieden mochten wij ook in om even te knuffelen en aaien, het is zo leuk om te zien hoe blij die hondjes zijn met de aandacht. Maar als kers op de taart mochten we ook nog de puppies socialiseren, deze drie waren zusje en broertjes, alledrie gered uit hetzelfde nest. Ze hadden alledrie huidproblemen maar het meisje van de drie kreeg daar bovenop ook nog longontsteking waardoor haar groei wat achter liep. Dit was voor het eerst dat ze weer gezond waren en dus gesocialiseerd mochten worden. We mochten ze zelfs uitlaten, ik koos voor Boo (het meisje) want ik voelde me meteen verbonden vanwege de grootte hahaha. Boo is ook te adopteren (nog niet over 2 maanden pas want dan pas is ze sterk genoeg om zo ver te vliegen) en ik heb er echt heel veel moeite mee gehad omdat niet te doen, sterker nog mocht iemand mij financieel willen steunen om dat poepje te adopteren – hit me up! Helaas voor nu moest ik haar dus weer daar (gelukkig met goede zorg) achter laten. Hierna hebben we het lekker rustig aan gedaan en gegeten bij het tentje voor ons hotel – Lucky Tree, een grote aanrader als je op Koh Lanta bent (volgende dag weer daar gegeten).

De volgende ochtend helaas weer vroeg op staan , maar wel voor een geweldige ervaring; een snorkeltrip. Heerlijk een hele dag in de zee gelegen, op een heerlijk wit strandje gelegen met lunch en naar de Emerald Cave geweest, dit heeft een “secret” strandje als je door de grot heen zwemt. De grot was nog een dingetje; de zee was best ruig en de grot dus helemaal donker en je moest zwemmen want staan kan je daar niet. Ik heb dit maar gedaan zonder nadenken, Want als ik denk aan water en wat er zwemt dan denk ik dat ik heeeeel snel in paniek was geraakt haha. Het was de ervaring en uiteindelijk uitzicht wel zeker waard. Na deze drukke dag maar even genoten van een cocktail op het strand met uitzicht op zonsondergang. De volgende dag vertrokken we naar Khao Sok, een reis van 7 uur ongeveer. De minivan zou komen om 8, kwam om 8:45 (thai time he), in Krabi moesten we overstappen op een andere minivan die ons twee minuten verderop weer afzette om weer op een andere minivan te stappen. Die laatste overstap heeft trouwens 1,5 uur geduurd, nu snapte we inmiddels hoe een eigenlijk ritje van 3 a 4 uur uiteindelijk 7 a 8 uur heeft geduurd, altijd leuk in Thailand reizen hahaha. In Khao Sok dorp aangekomen werden we gelukkig gratis pickup van het hotel bij het busstation (iets wat ik wel goede service vond).

Op de maandagochtend om 8:30 vertrokken we vanaf Smiley bungalows in het dorp met de minivan naar de pier, we hadden namelijk een overnight lake tour geboekt in het national park. Bij de pier moesten we met de boot voor 40 minuten om bij de lakehouses te komen, middenin het national park. Hier hadden we een mini hutje verwacht waar onze backpacks amper in zouden passen, maar niks was minder waar, het was een mooi huisje aan een drijvende veranda vast, met grote ramen met uitzicht op het water. Er was plek geweest voor 6 mensen in ons huisje, en Floor en ik hadden het helemaal voor ons zelf. Buiten aan de achterkant nog een wc en douche buiten. De middag hebben we lekker gezwommen en gekanood op het prachtige meer voor ons huisje. gelukkig hadden wij zulk ontzettend mooi weer deze eerste dag dat we de waterval konden gaan bezoeken. Dit hebben floor en ik gedaan op onze blote voeten aangezien we slippers aan hadden (ja lekker voorbereid we weten het, ik ben al op zoek naar die achterlijke teva sandalen voor de volgende keer). Maar dit was nog best een pittig stukje omhoog, en naar beneden was nog erger hahaha, maar het water was heerlijk en de ervaring zeker ook. Op de terugweg in de boot vanaf de waterval hebben we de zonsondergang bekeken, en omdat het zulk lekker weer is zijn we allen in het water gesprongen om in het meer, drijvend met lifevest aan de zonsondergang te bekijken, magischer word het bijna niet. ’s Nachts nog redelijk goed geslapen in ons lakehouse behalve dan dat ik wakker werd snachts van het geluid van de vissen (ja vraag me niet hoe).

Dinsdagochtend om 6 u eropuit gegaan om bootsafari te doen en gibbons te spotten, we hebben er twee gezien maar wel van een afstandje. Het allerindrukwekkendste was dat Gibbons ‘zingen’ en dat geluid is ontzettend apart en echt een ervaring om dat een keer te hebben mogen horen. Na de bootsafari hebben we ontbeten en zijn we weer eropuit gegaan om een jungle trekking te doen. Dit was vrij modderig en heel veel door het water heen (vanwege regenseizoen is deze trekking alleen veilig als het niet regent). Het doel was een grot waar je ook in kon, maar aangezien het water zo hoog stond durfde ik er niet in aangezien er langere mensen tot hun oksels in het water stonden en ik niet koppie onder wilde. De hele trekking maar 1 keer gegild en dat was toen er een spinnenweb ineens aan mn knie vastzat, en ja alhoewel ik nu beter om kan gaan met mijn angst voor spinnen vind ik ze in de Jungle nog steeds echt niet vet. Wel ben ik volledig rustig gebleven toen we een slang zagen op een boomstam, dus eigenlijk best trots op mezelf.

Hierna hebben we weer geluncht bij de lakehouse en zouden we om 13u de boot pakken naar de pier, de guide kwam ons vertellen dat het 13:40 zou worden, ook prima. Toen om 13:40 zou het 14:00 worden. Maar om 14:00 begon het keihard te regenen en te stormen (donder, bliksem, konden de overkant van het meer niet meer zien). De boot die wij zouden nemen was inmiddels aan het zinken dus de guides snellen zich er naar toe om de boot te leggen en het slangetje te maken wat er voor zorgt dat het water eruit kan. Nou we zouden 5 minuten wachten op de regen maar door de storm en het feit dat de boot tijdelijk aan het zinken was zijn we uiteindelijk vertrokken om 14:45. Nog steeds in keiharde regen, met de boot die aan het zinken was, floor en ik in poncho en onze backpacks in een vuilniszak. Toen we 3 minuten onder weg waren stopt de motor van de boot er plots mee, en zien we er rook uit komen. Ik vraag; is the boat on fire? Maar de thais bootmeneer sprak geen engels, maar de amerikaan (we zaten nog met 3 andere op de boot) kon mij vertellen; ja de boot staat in de fik. Toen kwam onze andere medepassagier met het feit dat er een jerrycan met benzine naast de brand stond en dat dit precies was hoe een of andere boot ontploft was. Je snapt dat hielp niet en inmiddels waren floor en ik in paniek. Het allerergste; alles wat ik kon denken was; ik heb zulke mooie foto’s genomen, mn camera zit op deze boot. Tot nu snap ik nog steeds niet waarom ik dacht dat dat het allerbelangrijkste was. Gelukkig waren we nog dicht bij de lakehouse en kwam er een andere boot om ons te redden, het vuur te doven en ja hoor, we gingen gewoon op dezelfde zinkende, in de fik vliegende boot verder. Uiteindelijk zijn we na een uur (het duurde wat langer want hij stopte om de zoveel meters om te kijken of de boot nog werkte) gewoon veilig aangekomen bij de pier, waarna we in 2 minivans zijn vertrokken naar het vliegveld (we dachten onze tweede minivan gemist te hebben maar gelukkig konden ze die bellen om ons onderweg op te halen). En uiteindelijk maandagavond weer veilig thuis in Bangkok aangekomen. Ondanks al onze bootavonturen zou ik Khao Sok absoluut aan iedereen aanraden, en zeker weten de overnight lake tour bij Smiley.

De rest van de week nog gezellig met Floor genoten en op vrijdag helaas afscheid moeten nemen (wel na samen gezellig nagels te hebben gedaan). En inmiddels is floor veilig aangekomen in Nederland, deze keer gelukkig zonder vertragingen.

Liefsssss

PS. we hebben nu 6 uur tijdsverschil helaas :(

Florence

Pff wat hebben we weer meegemaakt hahah! Maar ik vond het super Luun, tot weer in NL ❤️

Je zuster

Jeeeetje Lunie wat n avonturen... Dat hutje op t water moet prachtig zijn geweest. En wat stoer van die grot, mij niet gezien. En dan ook nog die boot! Dat je er nog in durfde te stappen opnieuw.. Wat kost t dan zo’n hondje? Je kunt een crowdfundingplatform beginnen ;) je hebt nog twee maanden om t bij elkaar te sprokkelen haha! Ik ken weinig mensen die dat soort tochten die jij hebt gedaan op blote voeten of slippers doen haha... wel t echte ‘een met de natuur’ gevoel, dat past wel heel erg bij jou! ;) Mooie dingen maak je mee.. dat vergeet je nooit meer. En zorg dat je een backup maakt van je foto’s, of deze even per wetransfer naar iemand stuurt die ze hier in NL opslaat.. dan kun je ze iig even niet kwijt raken... Enjoy!! Xxx

Je andere zuster ;-)

Wauw, wat een verhalen! Wel enorm veel ervaringen maak jij mee in zo'n korte tijd...
Die grot vond ik eng! Nog niet zo lang geleden zat er een heel voetbalteam vast in ondergelopen grotten toch?! En die boot was ook niet zo fris, god nou ik zou ook aardig in paniek raken denk ik. Wat moeten jullie blij zijn geweest toen jullie vaste voet aan land zetten!
Ben nu erg nieuwsgierig naar de foto's!
Die foto van Boo... ja ik kan me voorstellen dat je verliefd bent geworden! Maar ja, behalve geld, kost een hond ook ontzettend veel tijd en ook een stukje vrijheid... Zou je dat echt op dit moment al willen?
Nou, zal wel weer lastig wennen worden aan lessen en school na zo'n weekend!
Dikke kus Mick

marjolijn

Wat een lekker lang stuk weer, Luna, met al je avonturen!! Ongelofelijk, wat deze reis je heeft omgetoverd tot een 'super-stoer-wijf '....alleen nog een spinnen-angst overwinnen! Verder kan niets jou nog deren....zelfs een slang en een fikkende boot heb je weten te trotseren. Maar dat zwemmen in die grot vind ik wel het hoogtepunt van je lef!!! Nog voor geen miljoen....alsof je je dood tegemoet zwemt......[in mijn ogen dan]......dus letterlijk dóóóódeng!!!
'Je zuster' vraagt het ook al: wat kost dat scháttige hondje dan? Heel verleidelijk natuurlijk...! Die centen heb je zo bij elkaar, volgens mij, met de hele familie [ik doe mee].......maar dan ben je er nog niet. Thuis kom je voor nog veel meer kosten: eten, inenten, wormenkuurtjes, dierenarts.....kassa! Bovendien je vrijheid, die je behoorlijk opgeeft. Dus toch wel haken en ogen!
Heel erg leuk weer om je spannende avonturen te lezen.....je maakt wel wat mee zeg!!! Genieten!! Kus!

mrc

on-ge-lo-fe-lijk... echt waar; dat jij dit allemaal meemaakt en durft. je maakt dingen mee waar je hartstikke veel van leert en die je nooit meer zal vergeten. wat mij betreft ben je cum laude geslaagd voor lef en durf... nou nog ff cum laude qua studie, ha ha ! wel fijn dat jij ons kunt adviseren waar we veilig ( ik ben natuurlijk een oude man ) naartoe kunnen gaan. één ding; waanzinnig die kapotte boot plus brand... niet te filmen, levensgevaarlijk... serieus ! nooit meer doen ! xxx

Luna Abbink

Okeeee even een antwoord: Boo kost ongeveer 1400 euro alles bij elkaar (inentingen, vlucht etc). Ik weet dat ik dan heel veel vrijheid opgeef maar ik vond haar zo ontzettend lief en ik red liever een hondje dan dat ik een gefokte hond koop. Ik heb niet gekeken maar ik denk dat ze misschien inmiddels al geadopteerd is helaas...
Over de grot: Ja maar dat was een hele lange grot, dit was 5 /10 min zwemmen en dan zat je in een open stuk, en regenseizoen was aan het einde, niet aan het begin van regenseizoen ;) Dus eng was het wel, heel gevaarlijk valt mee en als chinezen die niet kunnen zwemmen het kunnen dan maak ik toch een behoorlijk goede kans. Tijdens de jungle trek in Khao Sok was er ook een grot waar je in kon, dit durfde ik niet aan want het water stond heel hoog en als er daar regen in kwam was je wel in gevaar dus ik ben buiten blijven wachten met floor. (er zitten ook slangen en spinnen in die grot trouwens dus mij gewoon niet gezien)